logoSmallTransp
předmět emailu

7 tipů, jak psát předmět emailu

Když začínáte podnikat online, jednou z nejdůležitějších věcí, kterou můžete udělat, je vytvořit si okruh lidí, které zajímáte. Protože mluvíme o práci online, znamená to získat na ně emailovou adresu a zůstávat s nimi v kontaktu prostřednictvím pravidelných zpráv. Těm se říká také newsletter nebo informační bulletin, ale jde prostě o více či méně „vymazlený“ email. Dáte tak svým fanouškům vědět o novinkách či zajímavostech a občas jim taky nabídnete své produkty. To je v kostce jeden z principů, na kterých online podnikání stojí. Pokud však vaše emaily otevře jen málo lidí, moc peněz nevyděláte.

Jak tedy přimět více lidí, aby na vaše emaily klikali?

Použijte v předmětu text, kterému neodolají! V tomto článku vám dám sedm tipů, jak takový předmět emailu napsat.

V jednoduchosti je krása – buďte krátcí a výstižní

Všichni jsme denně bombardováni desítkami emailů a pokud už z předmětu není jasné, o co jde, je pravděpodobnější, že zpráva skončí okamžitě v koši. Proto dobře fungují varianty předmětu, které jsou krátké a výstižné – ideálně ne více než šest slov. Předmět emailu by měl naznačovat, co email obsahuje. Pokud například připravíte nový návod, který se vašim fanouškům může hodit, zkuste předmět: „Získejte zdarma návod, jak…“. Lidé tak budou přesně vědět, co dostanou, když otevřou váš email.

Používejte čísla nebo symboly

Pohled na přehled došlé pošty v emailové schránce je většinou smutně jednotvárný: slova, slova, slova. Pokud chcete, aby váš email v téhle záplavě nazapadl, zkuste použít čísla. Například „3 tipy, které vám pomůžou…“ nebo „Ještě 5 dní, než…“. Šeď e-mailových schránek rozbije taky použití emoji přímo v předmětu. Nenechte se ale unést, všeho moc škodí 🥰 🐶 🚀 🍓

Buďte osobní

Když vám napíše sestra nebo kamarád, nejspíš jejich email bez povšimnutí nenecháte. Naopak reklamní sdělení z nadnárodní společnosti tento osud potká docela často. Pište své maily tak, aby bylo jasné, že na obou stranách je člověk z masa a kostí. To samé platí pro předměty. Použití první osoby (např. „Jak jsem překonala …“) nebo otázky v druhé osobě (např. „Už jste někdy …?“) vytvářejí osobní spojení s příjemcem e-mailu a povzbudí ho k otevření.

Dalším způsobem, jak přimět lidi, aby otevřeli váš email, je použití informací, které vám o sobě lidé poskytli. Když použijete jméno příjemce nebo konkrétní detail, který o něm víte, navodíte tak atmosféru důvěry a téměř intimní komunikace. Pokud si třeba Pavel od vás stáhl návod na pěstování ředkviček, vyzkoušejte „Jak vám rostou ředkvičky, Pavle?“

Nesnažte se být moc vtipní, ani moc důvtipní – nemusí to padnout na úrodnou půdu

Je důležité být přátelský a osobní, ale nesnažte se být v předmětu emailu příliš vtipní nebo duchaplní. Ne každý ocení váš smysl pro humor a nakonec můžete lidi odradit. Hlášku „Chčije a chčije“ někdo ocení jako odkaz na oblíbený film, jiným bude připadat vulgární. Pokud si nejste jistí, že vaši čtenáři patří do té první skupiny, držte se raději jednoduchého, přímočarého jazyka.

Nechte otevřený konec

Mají-li lidé otevřít váš email, musíte jim dát důvod. Neprozrazujte v předmětu všechno – nechte konec otevřený, aby měl čtenář důvod kliknout a přečíst si zbytek emailu. Vzbuďte v nich zvědavost! Například slovům „Nebudete věřit, co se stalo“ nebo „Pssst… mám pro vás tajemství“ lidé málokdy odolají.

Nebuďte nudní – používejte pestré výrazy a šťavnatý akční jazyk

Stejně jako jsou někteří lidé nudní a někteří akční a zábavní, jsou i nudná a akční slova. Předmět emailu by rozhodně měl být poutavý a zajímavý, proto používejte barvitý jazyk a slova nabitá energií. Takovými slovy jsou např. teď, překvapení, tajemství, nečekaný, zlepšit, odhalit, nej-cokoliv… atd. Inspirujte se v bulváru – tam vědí, jak psát titulky. Jen ty techniky používejte s citem 😉

Testujte, testujte, testujte!

Pokud s posíláním pravidelných emailů teprve začínáte, dost možná ještě nemáte svůj vlastní styl a bude vám chvíli trvat, než vyladíte jazyk a formu. Je to prostě potřeba zkoušet, abyste našli tón, který bude pro vás a vaše publikum nejlépe fungovat. To stejné platí i pro psaní předmětů – je důležité trochu experimentovat a testovat, dokud nenajdete přístup, který vám bude vyhovovat.

Ostatně ani profíci nedokáží odhadnout, který předmět emailu zabere nejlépe. Prostě testují a zkoušejí, dokud nenajdou vítěze. Dělejte to taky tak.