Reklama je jedním z nejlepších způsobů, jak oslovit zákazníky. Umožňuje oslovit tisíce lidí najednou. Problémem placené reklamy je, že stojí peníze. Často hodně peněz. Pustit se do placené reklamy proto vyžaduje trochu odvahy. Spousta lidí, která se k tomu odhodlá, pak ztroskotá v okamžiku, kdy má do příslušného políčka ve správci reklam vepsat text reklamy.
Většina lidí si myslí, že umění psát psát reklamní texty je vyhrazeno jen vyvoleným. Že spisovatelem (těm reklamním se říká copywriteři, čili kopíci) se člověk rodí a komu není shůry dáno, má smůlu. Je jistě pravda, že jsou mezi námi obzvlášť kreativní, múzou políbení jedinci, ale to ještě neznamená, že byste solidní reklamní text nezvládli taky.
Klíčem k úspěchu je otevřít oči a mysl a rozhlédnout se kolem sebe.
Poučte se u ostatních
Typicky asi moc času přemýšlením o reklamách netrávíte a spíš se je snažíte ignorovat. Pokud se ale chcete v psaní reklam pocvičit, můžete začít právě studiem cizích reklam. Místo toho, abyste je pouze prolétli, věnujte čas skutečné analýze toho, čím je které sdělení účinné. Vůbec to nemusí být reklamy z vašeho oboru – právě naopak. Inspirace na vás může čekat klidně v reklamě na pivo, tenisky či hudební festival.
Vytvořte si složku s inspirativními příklady
Vaši pozornost nejspíš nejprve upoutí obrázek či video, potom si přečtete i text. Co vás zaujalo? Co ve vás vzbuzuje touhu dozvědět se více? Jakmile identifikujete nějaký dobrý příklad, zkopírujte si ho do vlastního souboru pro budoucí použití. Každou ukázku si také hned okomentujte. Stojí to trochu úsilí, ale budete překvapeni, jak rychle začnete o reklamách přemýšlet jinak.
Zkoušejte vlastní varianty
Potom, když už jste identifikovali některé elementy a postupy, které podle vás v té které reklamě fungují, je čas využít tyto informace ve vlastní prospěch. Vezměte reklamu, která se vám líbí, a dosaďte do ní informace o svém produktu či službě. Poté přizpůsobte styl textu, aby odpovídal vašemu způsobu vyjadřování, a začněte vytvářet drobné obměny a varianty. Když to budete chvíli zkoušet, možná dokonce zjistíte, že máte talent na vymýšlení chytlavých frází a dobře zapamatovatelných sloganů.
Kde brát nápady pro reklamní texty
Každý kreativec vám řekne, že jedním z nejlepších způsobů, jak přijít s novými nápady, je podívat se na to, co už existuje. Pokud jde o reklamy, znamená to studovat úspěšné i neúspěšné kampaně a zjišťovat, co je na nich zajímavé. Samozřejmě, že pouhé kopírování cizí reklamy nepovede k úspěchu. Pokud však použijete jiné reklamy jako odrazový můstek, možná snáze rozproudíte vlastní obrazotvornost a na něco zajímavého sami přijdete. Takže až se příště budete cítit zaseknutí, zkuste se inspirovat v minulosti (nebo současnosti). Možná budete překvapeni, co najdete.
Příliš nad tím nedumejte
Jediný způsob, jak se zlepšit v psaní reklam, je psát reklamy. A jediný způsob, jak psát reklamy, je nepřemýšlet nad tím a prostě to začít dělat. Čím více budete psát, tím lepší budete.
Reklama je jedním z mimořádně důležitých aspektů úspěšného (nejen) internetového podnikání. Nejenže vám pomůže přilákat nové zákazníky, ale také přispívá k budování povědomí o značce. I stávající zákazníky se k vám díky reklamě budou snáze a častěji vracet.
Experimentujte!
Klíčem k napsání efektivního reklamního textu je zaměřit se na vytvoření jasného, stručného a přesvědčivého sdělení. Mělo by také být relevantní pro vaši cílovou skupinu a odpovídat hodnotám, které zastáváte. Ani nejlepší marketéři to vždycky netrefí napoprvé – nebojte se experimentovat s různými formáty a strategiemi, abyste zjistili, co pro vaši firmu funguje nejlépe.
A nakonec nezapomeňte testovat, měřit a analyzovat výsledky, abyste mohli své kampaně v průběhu času dále zlepšovat. Pokud budete mít tyto tipy na paměti, jste na dobré cestě k psaní reklam na Facebooku, které budou efektivní a osloví a zaujmou vaši cílovou skupinu. Tak na co ještě čekáte? Začněte ještě dnes!